Gå til hovedinnhold

Aktuelt

Viser 1 til 10 av 105 artikler.

  • Bildet viser en gård fra fugleperspektiv, omgitt av grønne jorder. Man kan se flere bygninger, inkludert et større rødt/korrosjonsfarget bygg og et hvitt hus med grått tak. Det er også synlig en del trær og busker, samt noen biler og en rød traktor ved siden av bygningene. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jonas Alexandersson
    Sosial bærekraft i generasjonsskifte i familielandbruket19.8.2025

    I samarbeid mellom Sintef InnoCamp, likestillingssenteret KUN, Norsk landbruksrådgivning, SMN1, Jon Rannem, Bondelaget og Bonde- og Småbrukarlaget har vi utviklet kunnskap om hvordan generasjonsskifteprosessen både kan styrke og svekke den framtidige bærekraften på gårdsbruket.

  • To personer poserer gledelig foran en vegg dekket med fargerike plakater. De holder opp en plakat hver, og det er en klokke på veggen i bakgrunnen. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Doavisa til samiske språk18.8.2025

    Vi har nå fått midler til å oversette Doavisa til sørsamisk, lulesamisk og nordsamisk.

  • Bildet er en barnslig tegning som viser tre glade personer som holder hender under en sol. En av dem holder en ballong. Over dem står ordet "SKOLE". Tegningen er fargerik og ser ut til å uttrykke glede og samarbeid.  «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Czarny Bez / Adobe Stock
    Trygghet og fellesskap på skolen12.8.2025

    Et trygt, godt og inkluderende læringsmiljø er det beste grunnlaget for at barna skal ha det bra, for at vi skal nå våre pedagogiske læringsmål, og for å innfri læreplanmålsettingene. Å jobbe med miljøet er dessuten sentralt for å forebygge mobbing og utenforskap.

  • To barn ser sinte ut mens de krangler om et kosedyr. Den ene har kosedyret, mens den andre prøver å få tak i det. De ser frustrerte ut. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Dualistisk eller mangfoldig – to eksempler på kjønnsbevisst pedagogikk i praksis4.7.2025

    Å jobbe med en likestillende pedagogikk, betyr å reflektere over egen praksis, og om vi bevisst eller ubevisst former jenter og gutter etter begrensende kjønnsnormer. Vi gjengir her to eksempler på kjønnsbevisst refleksjon over pedagogisk praksis.

  • Bildet viser to barn som leker sammen. Den ene holder en grønn dinosaur, og begge ser glade ut. Rundt dem er det flere leker, inkludert en ball og en kloss. Bak barna står et reinsdyr med en rød nese. De har en vennlig og positiv atmosfære. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Skjult pensum: Ubevisste normer og holdninger i barnehagen3.7.2025

    Et skjult pensum er hva barna lærer om verden gjennom det som ikke blir sagt rett ut, men som kommer til uttrykk som normer og holdninger i barnehage- og skolehverdagen.

  • Bildet viser to barn som leker sammen. En av dem sitter på bakken med en spade, mens den andre løfter opp skjorten sin og viser frem magen. De ser glade ut, og det er planter i bakgrunnen. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Utelek: Frihet, kreativitet og mestring i barns lek2.7.2025

    Når barn leker ute er det ofte en annen lek enn den som foregår innendørs. Uteleken er mer grovmotorisk og barna bruker større deler av kroppen. Leken blir ofte preget av stor aktivitet og gjerne med høyere støynivå enn inne.

  • Bildet viser to barna som ligger på gulvet. Barnet foran tegner eller maler et bilde og har kunstutstyr som maling, pensel og vann ved siden av seg. Barn bak leser i en bok. De ser avslappet ut og opptatt med hvert sitt. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Bøker: Hvordan litteratur former barns forståelse av kjønn og mangfold?1.7.2025

    Bøkene vi bruker er mer enn ord og bilder på papir. Fra tidlig alder ser barn bilder og figurer i bøkene som representasjon av hva som finnes i verden, og hva de selv forventes å være. Gjennom bøkene lærer barn om normer, verdier og hierarkier. Hva slags egenskaper har en prins og en prinsesse? Får de være like modige og frie, stygge og egoistiske? Barn plukker opp veldig mye av det som kommuniseres om kjønn i bøker, og gode bøker er derfor en viktig del av en likestillende pedagogikk.

  • To personer står innendørs, hver holder et diplom. Begge smiler foran en dekorativ bakgrunn.  «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: regjeringen.no (faksimile)
    Gratulerer til Christine Jentoft og Luca Dalen Espseth med Kim Frieles minnepris!30.6.2025

    KUN vil gjerne gratulere Christine Jentoft og Luca Dalen Espseth med Kim Frieles minnepris, ein pris som i år delast ut for andre gong av den norske regjeringa. Dei får prisen for sitt mangeårige arbeid for transfolk sine rettar og levekår. Espseth og Jentoft har særleg jobba for å betre helsetilbodet for personar med kjønnsinkongruens.

  • Bildet viser to barn som leker i et tre om høsten. Ett barn svinger på en huske mens det andre klatrer i treet. Det er høstblader, ekorn og en fugl i treet. En åpen trehule med øyne kan ses, samt eikenøtter rundt greinene. Det uttrykker en livlig og munter atmosfære. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Undervisning om urfolk og nasjonale minoritetar – tips til lærarar30.6.2025

    Skal du undervise om urfolk og nasjonale minoritetar i Norge? Her er nokre tips til deg som lærar for å skape god undervisning som varetek alle elevar.

  • Sunniva Ingemårsen / KUN
    Foto: KUN
    Transpersoner i fengsel – hva sier egentlig retningslinjene? Og hva sa egentlig jeg?25.6.2025

    Etter Dagens artikkel om Rianne Vogels sitt engasjement for kvinners soningsforhold, har jeg behov for å presisere hva jeg holdt innlegg om.

12...11

Oppdatert 8.11.2024