|
Vi gratulerer Sylvi Birgitte Isaksen, som har vært vår masterstudent. Vi er så glade for at du har fullført og forsvart arbeidet ditt med suksess! Sylvis forskning fokuserer på digital ekskludering grunnet manglende tilgang til BankID, spesielt for personer med nedsatt kognitiv funksjonsevne under vergemål. Sylvis arbeid har blitt møtt med et utrolig engasjement for oppgavens tematikk fra sensorene, veilederen, informantene og alle andre involverte. Som Sylvi delte med oss, skal hun fortsette å belyse temaet videre, og har blant annet fått tilbud om å presentere oppgaven for Bufdir i høst. Nedenfor kan du lese sammendraget av masteroppgaven og laste ned hele versjonen av avhandlingen. En kvalitativ studie som undersøker manglende tilgang til BankID for personer med nedsatt kognitiv funksjonsevne under vergemål. Det er gjennomført digitale individuelle semistrukturerte dybdeintervjuer med åtte alminnelige verger fra hele landet. Oppgaven undersøker hvordan det er å være verge i dagens digitaliserte samfunn med fokus på BankID, hvilke konsekvenser eID-kravet om enekontroll og det offentliges innføring av BankID-krav til sine tjenester medfører for denne gruppen, og hva som kan være potensielle løsninger for økt digital inkludering. BankID er det mest anvendte eID-systemet i Norge, som i løpet av de siste årene har økt sitt anvendelsesområde kraftig, hvor det flere plasser er blitt en nødvendighet å ha BankID for å få tilgang til tjenester. BankID stiller et krav om enekontroll, som vil si en strengt personlig bruk der kun en selv skal ha tilgang, for å hindre økonomisk misbruk og svindel. Dette har ført til at det er flere grupper i samfunnet som ikke får tilgang til BankID, deriblant personer med kognitive funksjonsnedsettelser under vergemål. Kravet om enekontroll fører til en systematisk ekskludering og diskriminering av de mest sårbare gruppene, som opplever å bli ytterligere marginalisert og stigmatisert, noe som igjen tærer på deres allerede syltynne rettsikkerhet. De opplever enten å være totalt utestengt eller å ha store problemer med å få tilgang til viktige grunnleggende tjenester og varer. Dagens digitaliserte samfunn gjenspeiler ikke en mangfoldig befolkning og viser i liten grad muligheter for å inkludere personer med bistandsbehov. Per dags dato er det ingen fullgode digitale vergeløsninger, noe som fører til at vergene ikke får ivaretatt vergehavernes interesser, rettigheter og behov. Å være verge i dagens samfunn fører til utfordringer og mye ekstraarbeid i en allerede krevende hverdag med mange oppgaver. Dagens mangelfulle vergeordninger og samfunnets BankID-krav har blant annet ført til vergene ofte må gi fra seg bankkortene sine og bruke sin egen BankID eller Vipps, som innebærer at de må overføre fra vergehavers konto, for å i det hele tatt få tilgang til en rekke tjenester og varer. I tillegg er de avhengig av å møte velvillige folk som ordner spesialløsninger for at de i det hele tatt skal få tilgang til informasjon på vegne av vergehaveren. Problemet med slike løsninger er at det fører til en uheldig sammenblanding av vergehaverne og vergenes liv og økonomi, i tillegg til at dette ofte er lovstridig. Dette er uheldig med tanke på sikkerheten til vergehaverne, men det er heller ikke bærekraftig for vergene. ![]()
Hvis du også ønsker å søke om masterstipend, følg denne lenken for mer informasjon.
0 Comments
Fantastiske nyheter fra Anine Skuggevik Foss, en av våre stipendmottakere! Hun har nå fullført sin mastergrad i Likestilling og mangfold ved NTNU i Trondheim med strålende tilbakemeldinger. Oppgaven hennes ble rost for høy grad av akademisk skriving, selvstendighet og refleksjon, og hun oppnådde gode funn gjennom diskursanalyse. Gratulerer så mye, Anine! Vi er utrolig stolte av deg og ønsker deg lykke til med å finne drømmejobben din i Oslo. Hva skrev Anine om? Du kan lese sammendraget av masteroppgaven nedenfor og laste ned den fullstendige versjonen via lenken. Masteroppgave om ungdommers forståelse og forhandling av kjønnsnormer gjennom reklamer på Snapchat Denne masteroppgaven tar for seg ungdommers forståelse og forhandling av kjønnsnormer gjennom reklamer på Snapchat. Det empiriske materiale er hentet fra seks fokusgruppeintervjuer med totalt 23 ungdommer mellom 16-19 år. Formålet med oppgaven er å belyse mulighetsrommet ungdommene har å forhandle om kjønn, gjennom en app som er en stor del av deres hverdagsliv. Forskningen som er gjort i denne oppgaven tar høyde for at flere ungdommer blir hørt i et sårt trengt forskningsområde om ungdom, kjønn, sosiale medier og oppvekstsvilkår. Analysekapitlene i oppgaven har en diskurspsykologisk tilnærming, hvor konseptene «subjektposisjon» og «fortolkningsrepertoar» blir brukt som verktøy for å forstå ungdommenes utsagn som noe mer enn bare utrykk for ytringer. Denne masteroppgaven viser hvordan ungdommene tolker reklamene som en binær inndeling («gutt» og «jente»), og hvordan de stiller seg kritisk til det snevre stereotypiske budskapet i reklamene. Likevel ser man hvordan ungdommene relaterer til deler av denne kjønnede fremstillingen, ved at de forholder seg til aspekter av femininitet og maskulinitet i eget liv. De tre analysekapitlene er strukturert etter ungdommenes italesettinger som omhandler maskulinitet og guttahumor, femininitet og skjønnhet, og normbrytning. Butlers performativitetsteori og heteroseksuelle matrise (1999) trer tydelig frem som en etablert norm i ungdommenes forhandlinger om kjønn. Ungdommene forhandler aktivt om mannlighet og kvinnelighet, og toleransen for normbrudd blir brukt som en preferanse for aksept i forhold til heteroseksualiteten som forstås som det «naturlige» og ønskelige, hvor det å ikke falle utenfor oppleves som viktig for ungdommene. Overordnet viser denne studien hvordan ungdommene forhandler om kjønn i et trangt mulighetsrom, og hvordan de internaliserte normene belyser en ulikestilling mellom alle kjønn, spesielt for de av oss som bryter med normer for kjønn og seksualitet. ![]()
Les mer om masterstipendet her
Vil du være med oss å bygge opp et senter som skal å øke innsatsen og styrke kunnskapen om likestilling, mangfold og ikke-diskriminering i offentlig og privat sektor i Vestlandsregionen? Likestillingssenteret KUN skal etablere et regionalt senter for likestilling med kontorsted Bergen for regionen Rogaland, Vestland og Møre og Romsdal som skal:
Vi ser etter deg som er en lagspiller og nettverksbygger som trives med en variert arbeidshverdag! Du vil være prosjektleder / prosjektmedarbeider for etablering av senteret. Arbeidsoppgaver vil innebære dialog og informasjonsarbeid, tjeneste- og virksomhetsutvikling, kurs og undervisning. Det må påregnes en del reiseaktivitet.
Søknadsfrist: 1. juli 2024 - Søknad sendes til [email protected] med kopi til [email protected]
KUN legger vekt på mangfold på arbeidsplassen og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke - uavhengig av alder, seksuell orientering, kjønn og kjønnsidentitet, funksjonsnedsettelse, nasjonal eller etnisk bakgrunn med mer. Har du spørsmål angående stillingen? Ta kontakt med daglig leder Mari Wattum på Tlf: 992 64 784 / E-post: [email protected] Likestillingssenteret KUN er i det reviderte nasjonalbudsjettet for 2024 foreslått å motta tilskudd til etableringen av det femte likestillingssenteret med lokalisering på Vestlandet. Dette skal sikre et landsdekkende arbeid med likestilling og aktiviteter i alle landets regioner. Senteret skal frembringe erfaringsbasert kunnskapsgrunnlag og forvalte kompetanse om praktisk likestillingsarbeid. Likestillingssenteret gleder seg til planlegging og oppstart, og under forutsetning av vedtak av Stortinget i juni, er målet at senteret skal være i drift fra oktober 2024.
Vi ønsker å introdusere vår nye kollega, Ada Klubben, som bringer med seg en imponerende akademisk bakgrunn og omfattende erfaring innen mangfold og inkludering. Ada har en bachelor i Business med spesialisering på Human Resource Management, og en master i Likestilling og mangfold. Ada vil bidra betydelig til vårt arbeid, spesielt gjennom sitt fokus på sertifisering innen Likestilt arbeidsliv. Videre vil hun delta aktivt i prosjekter som "Veileder – Funker for meg (Funkofobi)", Stalking, og i planleggingen av en konferanse om antirasisme i Nord.
I hennes egne ord: "Det som motiverte meg aller mest til å begynne på KUN er det fagmiljøet jeg nå får ta del i, det å jobbe sammen med så mange flinke kollegaer med ulike erfaringer og perspektiver som brenner for det samme: Et mer likestilt og likeverdig samfunn, uten undertrykkelse og diskriminering." Vi ser frem til å ønske Ada velkommen og dra nytte av hennes kompetanse og engasjement. Susanne har nylig blitt med i vårt team i Steigen som rådgiver. Hun vil delta i prosjekter som "kjenn oss", "Erfaringer med rasisme blant ungdom i "gamle" Tysfjord" og andre. Med sin erfaring som skoleleder, prosjektleder og lærer er Susanne sterkt engasjert i å sikre at utdanning fremmer respekt for menneskelig verdighet, fremmer kulturell forståelse og fremmer demokrati og likestilling.
I løpet av de siste 12 årene har Susanne jobbet med ulike former for kunnskapsformidling for barn, ungdom og voksne både i skole og næringsliv. Hun har bakgrunn innen samfunnsgeografi, språk- og kulturstudier, pedagogikk, samt organisasjon- og ledelsesfag. Vi er begeistret for å ønske Susanne velkommen til vårt team og ser frem til de nye prosjektene og perspektivene hun vil bidra med. Årsmelding 2023 er klar nå. Takk til alle som har støttet opp og samarbeidet med oss i 2023. I 2023 har vi har blant annet;
Likestillingssenteret KUN og sykepleier Turid Saursaunet har i samarbeid med Pasientorganisasjonen for kjønnsinkongruens og norsk sykepleierforbund videreutviklet vårt E-læringskurs for sykepleiere og annet helsepersonell om hvordan tilby god og likeverdig helsehjelp til transpersoner. Det å gi god helsehjelp til en ung transperson krever annen kompetanse enn å gi god helsehjelp til en eldre transperson. E-læringskurset vårt er derfor utvidet med en med en modul for pediatri og en for geriatri. Den kompetansen som dette kurset gir vil bidra til å sikre bedre helsehjelp til transpersoner i et livsperspektiv. Vi vil rette en særlig takk til Aleksander Sørlie. Han har bidratt med å samle alle innspill fra workshop med referansegruppa, og forfattet tekstmateriale til kurset. Aleksander er sykepleier, transaktivist og var med å stifte Pasientorganisasjonen for Kjønnsinkongruens, som har blitt landets største organisasjon for transpersoner. Han er i dag co-host på podcasten "Trans Norge" som vi varmt anbefaler å sjekke ut! Det har vært viktig for oss å ha en ressursgruppe sammensatt av tverrfaglig erfaring og kompetanse og vi vil benytte anledningen til å takke de vi har hatt med oss i arbeidet med å lage det som vi mener er et unikt og veldig godt arbeidsverktøy for sykepleiere som ønsker mer kompetanse på kjønnsmangfold. Takk til referansegruppa vår som har bestått av:
Sjekk ut opptaket av webinaret for lanseringen av kurset Vi inviterer rådene for mennesker med nedsatt funksjonsevne i Trøndelag, Vestland og Rogaland til vårt CRPD-nettverk for kommunale råd.
Gjennom å være med i nettverket får du:
E-læringskurs om CRPD for kommunale råd Vi har utviklet et e-læringskurs som vi anbefaler til alle folkevalgte i kommunale råd. På ressurssiden CRPD-nytt finner du også etter hvert filmklipp og podkaster med intervjuer av eksperter med kunnskap om CRPD. Til nå har vi blant annet snakket med Geir Lippestadfra Universell utforming og Lily Ann Elvestad, generalsekretær i FFO. CRPD-nytt for kommunale råd drives av FFO Trøndelag i samarbeid med FFO Rogaland, FFO Vestland og Likestillingssenteret KUN. Nettverket er finansiert av Barne- ungdoms, og familiedirektoratet. Meld deg på så snart som mulig, vi begynner med første frokostmøte torsdag 25.april. Ta gjerne kontakt med Ina Benedicte Myran, tlf 90 40 16 17/ [email protected] eller Marte Taylor Bye, tlf 91 86 51 54/[email protected] om du har spørsmål. Vi gleder oss til å starte, og håper dere vil være med! |
Fagområder
All
Om oss
Ansatte English Last ned KUNs logo her Publikasjoner Kalender Dette tilbyr vi Prosjekter Likestilingspodden Nyhetsbrev Arkiv
June 2024
|