Gå til hovedinnhold

Aktuelt

Frokostmøtet om skole og tilrettelegging

FFO nasjonalt og Kantar har gjennomført en spørreundersøkelse om erfaringene til elever med nedsatt funksjonsevne eller kronisk sykdom, foresatte, lærere og skoleledere. Per Ivar Myrbekk fra FFO Trøndelag presenterte funnene de hadde med samme undersøkelse i Trøndelag  på frokostmøtet 22. mai.
Undersøkelsen viser utfordringer. Rundt en sjettedel av alle barn har en funksjonsnedsettelse. Både skoleledere og foresatte forteller om en skole som ikke er fysisk tilpasset elevene. Blant annet rapporterer 70 prosent om at det ikke er kontraster i det fysiske skolemiljøet som er gode nok for elever med synshemming.
 
Det er også et stort gap mellom foresattes og skolelederes oppfatning om barn med funksjonsnedsettelser blir godt inkludert i det sosiale miljøet på skolen. Halvparten av foresatte rapporterer at barnet ikke blir godt inkludert, mot 6 prosent av skoleledere. 36 prosent av foresatte sier barnet opplever at lærere har fordommer mot barnets funksjonsnedsettelse.
 
Skoler er presset på økonomi, og det er en kjent utfordring at skoler bryter loven på grunn av ressursmangel. Særlig rammes tilbudet til elever med funksjonsnedsettelser: over 60 prosent av skoleansatte sier skolen ikke har nok ressurser til å sikre et godt tilrettelagt tilbud. Per Ivar Myrbekk fra FFO Trøndelag, som selv har erfaring som lærer og skoleledelse, påpeker at det å ha rutiner er gratis, og at det særlig er viktig å se på rutinene for overganger mellom ulike skoletrinn, da dette er noe som varierer veldig fra skole til skole.

Ina Myran fra FFO Trøndelag avsluttet med å presentere ressurser rådene kan bruke i sitt arbeid med skole og oppvekst.

Favicon
Ekstern lenke

www.ffo.no

Publisert

23.5.2025

Skrevet av

Marte Taylor Bye

Seniorrådgiver

Fagområder

Prosjekt