Gå til hovedinnhold

Aktuelt

Viser 1 til 10 av 108 artikler.

  • Bildet viser fire personer som står foran en plakat med teksten "Likestillingssenteret KUN - Innsikt for endring". Personen er kledd i uformelle klær, og de smiler til kameraet. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Hun Fisker på besøk hos KUN: Samarbeid om ny digital ressursbank for fiskere9.9.2025

    Forrige uka hadde vi i KUN gleden av å få besøk av Hun Fisker. Sammen har vi jobbet intensivt med utviklingen av nettressurs som skal gjøre det enklere for fiskere å finne informasjon om rettigheter og velferdsordninger.

  • Bildet viser tre smilende personer i separate bilder, satt sammen ved siden av hverandre. De står utendørs foran en grønn bakgrunn. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Karoline O.A. Pettersen
    Vi ønsker tre nye kolleger varmt velkommen til KUN1.9.2025

    KUN styrker laget med tre nye medarbeidere som bringer med seg solid fagkompetanse og sterkt engasjement for likestilling, mangfold og inkludering.

  • Bildet viser en gård fra fugleperspektiv, omgitt av grønne jorder. Man kan se flere bygninger, inkludert et større rødt/korrosjonsfarget bygg og et hvitt hus med grått tak. Det er også synlig en del trær og busker, samt noen biler og en rød traktor ved siden av bygningene. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jonas Alexandersson
    Sosial bærekraft i generasjonsskifte i familielandbruket19.8.2025

    I samarbeid mellom Sintef InnoCamp, likestillingssenteret KUN, Norsk landbruksrådgivning, SMN1, Jon Rannem, Bondelaget og Bonde- og Småbrukarlaget har vi utviklet kunnskap om hvordan generasjonsskifteprosessen både kan styrke og svekke den framtidige bærekraften på gårdsbruket.

  • To personer poserer gledelig foran en vegg dekket med fargerike plakater. De holder opp en plakat hver, og det er en klokke på veggen i bakgrunnen. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Doavisa til samiske språk18.8.2025

    Vi har nå fått midler til å oversette Doavisa til sørsamisk, lulesamisk og nordsamisk.

  • Bildet er en barnslig tegning som viser tre glade personer som holder hender under en sol. En av dem holder en ballong. Over dem står ordet "SKOLE". Tegningen er fargerik og ser ut til å uttrykke glede og samarbeid.  «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Czarny Bez / Adobe Stock
    Trygghet og fellesskap på skolen12.8.2025

    Et trygt, godt og inkluderende læringsmiljø er det beste grunnlaget for at barna skal ha det bra, for at vi skal nå våre pedagogiske læringsmål, og for å innfri læreplanmålsettingene. Å jobbe med miljøet er dessuten sentralt for å forebygge mobbing og utenforskap.

  • Bildet viser lapper med tekst om forskjeller og likheter i mistrivsel mellom jenter og gutter. Det nevnes behov for samtale, arbeid med sosiale relasjoner, og fordelene ved å diskutere temaene i henholdsvis jente- og guttegrupper. Det påpekes også at elever som ikke automatisk orienterer seg mot samme kjønn kan bli oversett i slike grupper. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.
    Kjønn i skolen: Refleksjoner, dilemmaer og praksisnære eksempler7.7.2025

    Opplæringsloven tillater som hovedregel ikke kjønnsdeling i skolen, men åpner for unntak ved tungtveiende elevhensyn, og det må alltid vurderes nøye hva som oppnås og hvilke konsekvenser det kan ha. Gjennom to caser belyses hvordan kjønnsroller og normer påvirker pedagogiske valg, og det stilles refleksjonsspørsmål som utfordrer personalet til å tenke kritisk og inkluderende rundt kjønn i skolehverdagen.

  • To barn ser sinte ut mens de krangler om et kosedyr. Den ene har kosedyret, mens den andre prøver å få tak i det. De ser frustrerte ut. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Dualistisk eller mangfoldig – to eksempler på kjønnsbevisst pedagogikk i praksis4.7.2025

    Å jobbe med en likestillende pedagogikk, betyr å reflektere over egen praksis, og om vi bevisst eller ubevisst former jenter og gutter etter begrensende kjønnsnormer. Vi gjengir her to eksempler på kjønnsbevisst refleksjon over pedagogisk praksis.

  • Bildet viser to barn som leker sammen. Den ene holder en grønn dinosaur, og begge ser glade ut. Rundt dem er det flere leker, inkludert en ball og en kloss. Bak barna står et reinsdyr med en rød nese. De har en vennlig og positiv atmosfære. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Skjult pensum: Ubevisste normer og holdninger i barnehagen3.7.2025

    Et skjult pensum er hva barna lærer om verden gjennom det som ikke blir sagt rett ut, men som kommer til uttrykk som normer og holdninger i barnehage- og skolehverdagen.

  • Bildet viser to barn som leker sammen. En av dem sitter på bakken med en spade, mens den andre løfter opp skjorten sin og viser frem magen. De ser glade ut, og det er planter i bakgrunnen. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Utelek: Frihet, kreativitet og mestring i barns lek2.7.2025

    Når barn leker ute er det ofte en annen lek enn den som foregår innendørs. Uteleken er mer grovmotorisk og barna bruker større deler av kroppen. Leken blir ofte preget av stor aktivitet og gjerne med høyere støynivå enn inne.

  • Bildet viser to barna som ligger på gulvet. Barnet foran tegner eller maler et bilde og har kunstutstyr som maling, pensel og vann ved siden av seg. Barn bak leser i en bok. De ser avslappet ut og opptatt med hvert sitt. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Bøker: Hvordan litteratur former barns forståelse av kjønn og mangfold?1.7.2025

    Bøkene vi bruker er mer enn ord og bilder på papir. Fra tidlig alder ser barn bilder og figurer i bøkene som representasjon av hva som finnes i verden, og hva de selv forventes å være. Gjennom bøkene lærer barn om normer, verdier og hierarkier. Hva slags egenskaper har en prins og en prinsesse? Får de være like modige og frie, stygge og egoistiske? Barn plukker opp veldig mye av det som kommuniseres om kjønn i bøker, og gode bøker er derfor en viktig del av en likestillende pedagogikk.

12...11

Oppdatert 8.11.2024