Gå til hovedinnhold

Aktuelt

Viser 1 til 10 av 99 artikler.

  • To barn ser sinte ut mens de krangler om et kosedyr. Den ene har kosedyret, mens den andre prøver å få tak i det. De ser frustrerte ut. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Dualistisk eller mangfoldig – to eksempler på kjønnsbevisst pedagogikk i praksis4.7.2025

    Å jobbe med en likestillende pedagogikk, betyr å reflektere over egen praksis, og om vi bevisst eller ubevisst former jenter og gutter etter begrensende kjønnsnormer. Vi gjengir her to eksempler på kjønnsbevisst refleksjon over pedagogisk praksis.

  • Bildet viser to barn som leker sammen. Den ene holder en grønn dinosaur, og begge ser glade ut. Rundt dem er det flere leker, inkludert en ball og en kloss. Bak barna står et reinsdyr med en rød nese. De har en vennlig og positiv atmosfære. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Skjult pensum: Ubevisste normer og holdninger i barnehagen3.7.2025

    Et skjult pensum er hva barna lærer om verden gjennom det som ikke blir sagt rett ut, men som kommer til uttrykk som normer og holdninger i barnehage- og skolehverdagen.

  • Bildet viser to barn som leker sammen. En av dem sitter på bakken med en spade, mens den andre løfter opp skjorten sin og viser frem magen. De ser glade ut, og det er planter i bakgrunnen. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Utelek: Frihet, kreativitet og mestring i barns lek2.7.2025

    Når barn leker ute er det ofte en annen lek enn den som foregår innendørs. Uteleken er mer grovmotorisk og barna bruker større deler av kroppen. Leken blir ofte preget av stor aktivitet og gjerne med høyere støynivå enn inne.

  • Bildet viser to barna som ligger på gulvet. Barnet foran tegner eller maler et bilde og har kunstutstyr som maling, pensel og vann ved siden av seg. Barn bak leser i en bok. De ser avslappet ut og opptatt med hvert sitt. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Bøker: Hvordan litteratur former barns forståelse av kjønn og mangfold?1.7.2025

    Bøkene vi bruker er mer enn ord og bilder på papir. Fra tidlig alder ser barn bilder og figurer i bøkene som representasjon av hva som finnes i verden, og hva de selv forventes å være. Gjennom bøkene lærer barn om normer, verdier og hierarkier. Hva slags egenskaper har en prins og en prinsesse? Får de være like modige og frie, stygge og egoistiske? Barn plukker opp veldig mye av det som kommuniseres om kjønn i bøker, og gode bøker er derfor en viktig del av en likestillende pedagogikk.

  • Bildet viser to barn som leker i et tre om høsten. Ett barn svinger på en huske mens det andre klatrer i treet. Det er høstblader, ekorn og en fugl i treet. En åpen trehule med øyne kan ses, samt eikenøtter rundt greinene. Det uttrykker en livlig og munter atmosfære. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Undervisning om urfolk og nasjonale minoritetar – tips til lærarar30.6.2025

    Skal du undervise om urfolk og nasjonale minoritetar i Norge? Her er nokre tips til deg som lærar for å skape god undervisning som varetek alle elevar.

  • To personer står innendørs, hver holder et diplom. Begge smiler foran en dekorativ bakgrunn.  «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: regjeringen.no (faksimile)
    Gratulerer til Christine Jentoft og Luca Dalen Espseth med Kim Frieles minnepris!30.6.2025

    KUN vil gjerne gratulere Christine Jentoft og Luca Dalen Espseth med Kim Frieles minnepris, ein pris som i år delast ut for andre gong av den norske regjeringa. Dei får prisen for sitt mangeårige arbeid for transfolk sine rettar og levekår. Espseth og Jentoft har særleg jobba for å betre helsetilbodet for personar med kjønnsinkongruens.

  • Sunniva Ingemårsen / KUN
    Foto: KUN
    Transpersoner i fengsel – hva sier egentlig retningslinjene? Og hva sa egentlig jeg?25.6.2025

    Etter Dagens artikkel om Rianne Vogels sitt engasjement for kvinners soningsforhold, har jeg behov for å presisere hva jeg holdt innlegg om.

  • Foto: Karoline O.A. Pettersen
    Å anmelde overgrep koster mye17.6.2025

    Vi må bli bedre til å anerkjenne opplevelsene til utsatte for vold, overgrep og trakassering.

  • Bildet viser en presentasjon med tittelen "FFO Trøndelags skoleundersøkelse 2024 og FFO nasjonalt sin skoleundersøkelse 2022/23". Presentasjonen er gjennomført i samarbeid med Norsk Gallup og Kantar Public. Til høyre er det et videomøte med flere deltakere. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Frokostmøtet om skole og tilrettelegging23.5.2025

    FFO nasjonalt og Kantar har gjennomført en spørreundersøkelse om erfaringene til elever med nedsatt funksjonsevne eller kronisk sykdom, foresatte, lærere og skoleledere. Per Ivar Myrbekk fra FFO Trøndelag presenterte funnene de hadde med samme undersøkelse i Trøndelag  på frokostmøtet 22. mai.

  • Bildet viser to smilende personer i fargerike klær bak en campingvogn med kunstverk som har teksten "JEG ER GOD NOK!". «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    I mai går turne videre til Innlandet16.5.2025

    Det siste året har Doavisa, med midler fra stiftelsen Dam, vært på skoleturne. Så langt har Doavisa besøkt femten skoler i Møre,Trøndelag og Nordland. I mai går turen videre til Innlandet.

12...10

Oppdatert 8.11.2024