Viser 1 til 10 av 108 artikler.
- Hun Fisker på besøk hos KUN: Samarbeid om ny digital ressursbank for fiskere9.9.2025
Forrige uka hadde vi i KUN gleden av å få besøk av Hun Fisker. Sammen har vi jobbet intensivt med utviklingen av nettressurs som skal gjøre det enklere for fiskere å finne informasjon om rettigheter og velferdsordninger.
Foto: Karoline O.A. Pettersen Vi ønsker tre nye kolleger varmt velkommen til KUN1.9.2025KUN styrker laget med tre nye medarbeidere som bringer med seg solid fagkompetanse og sterkt engasjement for likestilling, mangfold og inkludering.
Foto: Jonas Alexandersson Sosial bærekraft i generasjonsskifte i familielandbruket19.8.2025I samarbeid mellom Sintef InnoCamp, likestillingssenteret KUN, Norsk landbruksrådgivning, SMN1, Jon Rannem, Bondelaget og Bonde- og Småbrukarlaget har vi utviklet kunnskap om hvordan generasjonsskifteprosessen både kan styrke og svekke den framtidige bærekraften på gårdsbruket.
- Doavisa til samiske språk18.8.2025
Vi har nå fått midler til å oversette Doavisa til sørsamisk, lulesamisk og nordsamisk.
Foto: Czarny Bez / Adobe Stock Trygghet og fellesskap på skolen12.8.2025Et trygt, godt og inkluderende læringsmiljø er det beste grunnlaget for at barna skal ha det bra, for at vi skal nå våre pedagogiske læringsmål, og for å innfri læreplanmålsettingene. Å jobbe med miljøet er dessuten sentralt for å forebygge mobbing og utenforskap.
- Kjønn i skolen: Refleksjoner, dilemmaer og praksisnære eksempler7.7.2025
Opplæringsloven tillater som hovedregel ikke kjønnsdeling i skolen, men åpner for unntak ved tungtveiende elevhensyn, og det må alltid vurderes nøye hva som oppnås og hvilke konsekvenser det kan ha. Gjennom to caser belyses hvordan kjønnsroller og normer påvirker pedagogiske valg, og det stilles refleksjonsspørsmål som utfordrer personalet til å tenke kritisk og inkluderende rundt kjønn i skolehverdagen.
Foto: Jenny Jordahl Dualistisk eller mangfoldig – to eksempler på kjønnsbevisst pedagogikk i praksis4.7.2025Å jobbe med en likestillende pedagogikk, betyr å reflektere over egen praksis, og om vi bevisst eller ubevisst former jenter og gutter etter begrensende kjønnsnormer. Vi gjengir her to eksempler på kjønnsbevisst refleksjon over pedagogisk praksis.
Foto: Jenny Jordahl Skjult pensum: Ubevisste normer og holdninger i barnehagen3.7.2025Et skjult pensum er hva barna lærer om verden gjennom det som ikke blir sagt rett ut, men som kommer til uttrykk som normer og holdninger i barnehage- og skolehverdagen.
Foto: Jenny Jordahl Utelek: Frihet, kreativitet og mestring i barns lek2.7.2025Når barn leker ute er det ofte en annen lek enn den som foregår innendørs. Uteleken er mer grovmotorisk og barna bruker større deler av kroppen. Leken blir ofte preget av stor aktivitet og gjerne med høyere støynivå enn inne.
Foto: Jenny Jordahl Bøker: Hvordan litteratur former barns forståelse av kjønn og mangfold?1.7.2025Bøkene vi bruker er mer enn ord og bilder på papir. Fra tidlig alder ser barn bilder og figurer i bøkene som representasjon av hva som finnes i verden, og hva de selv forventes å være. Gjennom bøkene lærer barn om normer, verdier og hierarkier. Hva slags egenskaper har en prins og en prinsesse? Får de være like modige og frie, stygge og egoistiske? Barn plukker opp veldig mye av det som kommuniseres om kjønn i bøker, og gode bøker er derfor en viktig del av en likestillende pedagogikk.
Oppdatert 8.11.2024