- Planlegg undervisninga godt! God undervisning om samar og nasjonale minoritetar krev kunnskap for å være trygg på temaet i møte med elevar. Tips til gode undervisningsressursar kan vere Suodji, Reaidu, Dembra og NIMs undervisningspakke til ungdomsskule og vidaregåande skule.
-
Synleggjer at det er mange ulike måtar å vere samisk, romsk, kvensk, romanisk, jødisk eller skogfinsk på. For eksempel har Sápmi ulike tradisjonelle næringar, ulike kulturar og ulike språk. Å vise ulike måtar å vere samisk på vil gi elevane breiare perspektiv og mindre stereotypiske førestillingar om Sápmi.
-
Vis mangfaldet i det nære! Urfolk og nasjonale minoritetar har påverka alle delar av Norge. Leit fram dette i lokal historie eller lokale tradisjonar.
-
Legg til grunn at du ikkje veit kor vidt elevar i klasserommet har samisk, romsk, kvensk, romanisk, jødisk eller skogfinsk identitet eller slekt. Unngå framandgjerande språk som «dei som er samisk», «det er lite romaniar i vår del av landet» og «vi har ikkje kvenar i vår kommune». Sei heller for eksempel «dei av oss som er samisk», «romaniar har bevegd seg i mesteparten av Norge» og «kjerneområda for kvenar er i Nord-Norge, men det bur kvenar over heile landet».
-
Respekter elevane sin identitet og sjølvforståing. Elevar med namn eller slekt knytta til Sápmi eller ein av dei nasjonale minoritetsgruppene ønsker ikkje automatisk å omtalast som til dømes samisk eller romsk, samtidig som elevar frå fornorska familiar kan ha en sterk samisk identitet eller identifisere seg som en av dei nasjonale minoritetsgruppene.
-
La elever som tilhøyrar gruppa ein undervisar om få dele erfaringar dersom dei sjølv velger det, men unngå å oppfordre til det. Oppfordringar kan legge press på eleven og føre til at eleven føler ansvar for undervisningsinnhaldet. Ei fortelling om ein måte å vere samisk, skogfinsk eller jødisk på frå ein elev bør balanserast med andre eksempel på måtar å vere samisk, skogfisk eller jødisk på frå læraren.