Det er viktig at bøkene vi bruker viser ulike rollemodeller og erfaringer, for best mulig å speile barna som leser dem. Vi vet for eksempel at barn som utfordrer kjønnsnormer har mindre tilgang til rollemodeller og bilder som speiler dem.
«Det å vokse opp i en verden der man aldri ser noen rollemodeller som seg selv, fører til mye skam. Derfor er representasjon veldig viktig. Det å ha et mangfold i materialet man bruker i undervisning helt fra barnehagen, bidrar til det» Viljar Eidsvik, daværende leder i FRI, til NRK.
Måten folk, tegneseriefigurer, dyr og til og med biler og traktorer oppfører seg i bøker gir eksempler på hvordan vi skal samhandle, og de forteller historier om kjønnsroller og ulike former for vennskap og måter å være sammen på. Om det bare er menn og gutter som kjører traktor på bilder, blir det et skjult pensum at dette er en jobb bare menn skal gjøre, for å ta et eksempel.
Om du vil jobbe med å sikre at bøkene dere bruker bidrar til en likestillende pedagogikk, kan denne øvelsen være et greit sted å starte:
-
Samle alle bøkene dere tilbyr barna.
-
Sorter dem i tre bunker, etter kjønnet på hovedpersonen i boka; jente, gutt og trans, ikkebinært eller ikke spesifisert kjønn.
-
Ta bilde av bunkene.
Hvilken bunke ble høyest? Hvorfor er det sånn?
Refleksjon etter at dere har talt opp bøkene
Som et første mål bør jentebunken være omtrent like høy som guttebunken. Vi er omtrent like mange kvinner som menn, og det bør også representeres i læremateriellet. Det neste å sjekke ut er hvorvidt bøkene utfordrer fordommer eller stereotypier med temaene de tar opp? Det hjelper ikke så mye å ha en like høy jentebunke og guttebunke dersom de bare bekrefter stereotype måter å være jente og gutt på.
Det er viktig at finnes hovedkarakterer som er ikkebinær og trans. Hvor høy ble bunken med ikkebinær, trans eller uspesifisert kjønn?
Et annet spørsmål er om hovedkarakterene viser mangfold og ulike rollemodeller. Finnes det hovedpersoner med ulike hudfarger? Er det noen hovedpersoner med synlig funksjonsnedsettelse? Oppfører hovedpersonene seg på måter som utfordrer stereotype oppfatninger knyttet til kjønn?
Ofte er det mer mangfold blant birollene i bøker og filmer. Men det er viktig å sørge for mangfold blant hovedpersonene fordi:
Vi identifiserer oss mer med hovedpersonene, det er dem vi blir best kjent med og som vi følger utviklingen til.
Bikarakterene ofte bare viser en eller noen få egenskaper: de er onde skurker, snille kjærester eller nysgjerrige naboer, ikke hele personer med både mørke og lys i seg.
På nettsiden genustest.no finner du flere tips til å jobbe med bokanalyse for å fremme likestilling.
Gode bøker å bruke
Det finnes mange gode bøker som lar det undre deg sammen med barna, og det kommer hele tiden nye og gode bøker. Spør gjerne din lokale bibliotekar om anbefalinger! Det har vi gjort, her er en del av tipsene vi fikk.
Vi har også fått hjelp av Drag barnehage til å teste ut og anbefale noen av bøkene de har brukt, som har slått godt an i barnehagen:
Gutt og jente later som (Hilde Matre Larsen og Mari Kanstad Johnsen, 2017)
cappelendamm.noEtter å ha lest denne boken flere ganger, tror vi at barna fikk en bedre forståelse av det “å late som”. Det er nå et ord de bruker mye, og de synes det er artig å kle seg ut og være en annen. Siden vi har lest denne boken, så virker det som om at det er mer greit enn før å bytte på hvem vi er i leken. Gutt/jente. Barna kommenterte at de byttet hår, det synes de er veldig rart. Det at barna krangler i boken, er helt ok. Det er vanlig, synes de.
Prinsesse Henrik (Michaël Escoffier, 2020)
cappelendamm.noDenne boken falt veldig i smak hos de eldste barna i barnehagen. Vi har en gutt som kjente seg selv igjen i denne boken, fordi han alltid kler seg ut som en Disney-prinsesse i barnehagen. Det er ingen barn hos oss som reagerer på at han har på seg kjole, parykk eller pensko. Det å le av andre som har kledd seg ut, syntes barna var litt dårlig gjort. De var enige om at noen ganger var det fryktelig tungvint å ha på seg kjole og pensko i leken.
Julian er en havfrue (Jessica Love, 2020)
www.norli.noEtter å ha lest denne boken, ville alle ha en slik bestemor som Julian har. De syntes at han var fin, og de eldste skjønte at dette var hans drøm om å være en havfrue. Fine bilder i boken som skape masse fine fantasier og undring. Det ble mange havfrue-tegninger etter å ha lest om Julian.