Vi er vant til å tenke i kategorier. Det hjelper oss å skape mening og struktur. Derfor er det viktig å være oppmerksom på at noen kategorier begrenser, og lager hierarki hvor noe er bedre og noe dårligere, eller noe er normalt og noe annet unormalt. Det er dette som er viktig å unngå når vi snakker om ulike grupper av mennesker.
Vi voksne er de som lærer barn å forstå hvorfor det er det sånn at mennesker kan se forskjellige ut og gjøre ting på forskjellige måter. Vi er også de som lærer dem å se forskjeller gjennom hvordan vi synliggjør mangfold – for eksempel markering av samenes nasjonaldag, Eid-markering, eller ved å fokusere på flagg. I dette arbeidet er det viktig at vi voksne er bevisst på hvilke holdninger og forventinger vi kommuniserer til barna.
Når barn spør om hvorfor vi er forskjellige, er det viktig å unngå å forklare med ‘’de er sånn’’. Hvis de spør om klær eller hvorfor noen bruker hodeplagg, så kan du si at vi mennesker er forskjellige, noen mennesker kler seg på den måten og noen på den. Eller hvis de spør hvorfor noen er brun, så kan du si at vi har alle melanin i huden, noen har mer og er rik på det, og noen har mindre. Inkluder barnet som spør i fortellingen om hvorfor vi er forskjellige. Dette er viktig for å forebygge oppfattelse av oss og dem, og for å bygge forståelse for at vi alle er del av et mangfold.
Å framheve mangfold
Når vi bruker begreper som mangfold, tenker vi ofte på etnisitet. Noen ganger risikerer vi å snevre inn handlingsrommet for de som har flerkulturell bakgrunn, ved for eksempel å fokusere ensidig på en nasjonalitet. Hva om et barn er født i Sverige, men har familie med bakgrunn fra Danmark? Eller hva om et barn har bakgrunn fra en etnisk gruppe som er undertrykt i det landet hvor de bodde før de kom til Norge? Tilgang til mangfoldige bakgrunner er en stor ressurs i en barnegruppe. Når vi vil vise fram at vi har ulike erfaringer og bakgrunner, er det viktig å vise at mangfoldet er oss alle, og unngå å forsterke en forståelse av at det er elever med synlig minoritetsbakgrunn som bringer mangfoldet inn i gruppen. Unngå også å gjøre det enkelte barn til representant for en gruppe.
Noen tips til hvordan synliggjøre mangfoldet i klassen uten å forsterke fordommer:
Antirasisme
For å jobbe godt med mangfold må vi også ha et språk for å snakke om inkludering og ekskludering, og det trengs gode verktøy for å ta opp temaet rasisme med barn i ulike aldre.
Vi vet at mange barn og unge opplever rasisme og møter fordommer, både i skoletida, fritida og i sosiale medier. Samtidig er det mange lærere og skoleledere som vegrer seg for å ta opp temaet. Mange tenker det ikke er noe som er aktuelt hos dem, enten fordi de opplever at det finnes rasisme hos dem, fordi rasismen som kommer til uttrykk ikke passer med det de selv tenker er rasistiske holdninger og handlinger, eller fordi at de mangler ressurser og kunnskap om verktøy til å ta tak i det.