Sammendrag av masteroppgave
Bakgrunnen for studien er et samfunn hvor politikk, forskning og offentlig debatt i hovedsak sentrerer lesbiske, homofile og bifile personer sine erfaringer ovenfor erfaringene til transpersoner. Samtidig ser vi en bekymringsverdig økning i anti-trans bevegelser og anti-trans retorikk i høyreekstreme grupper i Europa. I tillegg er det økende splittelser i skeive miljøer, deriblant fokuset hos trans-ekskluderende feminister og LHB-personer som ønsker å utestenge trans personer fra bevegelsen.
Derfor er formålet med denne studien å undersøke forskjellene mellom transpersoner og ciskjønnede LHB-personer sine erfaringer med diskriminering, vold, og støtte i skolen, for å forstå og rette fokus mot løsninger til de særskilte problemene og behovene til transpersoner. Jeg undersøker også hvordan disse erfaringene varierer mellom Europeiske land, hvordan erfaringene er annerledes blant personer med funksjonshemninger og etnisk minoritetsbakgrunn, og forskjeller mellom transkvinner, transmenn, og ikke-binære.
I denne studien brukte jeg data fra «EU LGBTI» spørreundersøkelsen, som ble utgitt i 2020, som er den største tverrnasjonale undersøkelsen om erfaringer og synspunkter til lesbiske, homofile, bifile, trans og intersex personer. Jeg analyserte da responsene fra 138,212 deltagere fra 30 Europeiske land. Jeg valgte å bruke en multilevel analyse for å undersøke variasjonene mellom ulike land basert på nivået av LHBTQ+ rettigheter i landene, som var hentet fra ILGA Europe sin «Rainbow Europe Country Ranking».
Resultatene viste at transpersoner rapporterte å oppleve mer diskriminering, mer vold og følte seg litt mindre støttet på skolen enn ciskjønnede LHB-personer. Det tydes også på at disse forskjellene var gjennomgående i hele Europa, noe som betyr at disse ulikhetene vedvarer selv i land med høye nivåer av skeive rettigheter.
Deltakere med etnisk minoritetsbakgrunn og funksjonshemninger opplevde generelt mer negative erfaring og hadde, sammenlignet med andre deltakere, større forskjeller mellom transpersoner og LHB- personer sine erfaringer med diskriminering og vold. Transkvinner og ikke-binære personer opplevde mer vold og mindre støtte i skolen enn transmenn. Likevel reporterte transmenn å oppleve like mye diskriminering som transkvinner og mer enn ikke-binære.
Jeg håper at funnen fra denne studien bidrar til en økt satsing på å beskytte og støtte trans personer og skeive med interseksjonell minoritetsbakgrunn, da de tydelig ikke står likestilt med andre skeive selv i land som har et høyere fokus på LHBTQ+ rettigheter.
Bakgrunnen for studien er et samfunn hvor politikk, forskning og offentlig debatt i hovedsak sentrerer lesbiske, homofile og bifile personer sine erfaringer ovenfor erfaringene til transpersoner. Samtidig ser vi en bekymringsverdig økning i anti-trans bevegelser og anti-trans retorikk i høyreekstreme grupper i Europa. I tillegg er det økende splittelser i skeive miljøer, deriblant fokuset hos trans-ekskluderende feminister og LHB-personer som ønsker å utestenge trans personer fra bevegelsen.