Undervisningsmateriell om nasjonale minoriteter: jøder, kvener, skogfinner, romer og romanifolk/tatere. Målgruppa er 10. klasse elever og videregående skoleelever.
Lærerveiledning
Takk for at du er nysgjerrig på å undervise om nasjonale minoriteter!
Mange av oss synes det er vanskelig eller krevende å undervise om historiene til de nasjonale minoritetene i Norge. Det er en historie preget av mange grufulle hendelser, som har fått store konsekvenser for enkeltmennesker og grupper.
Hva som blir tatt med i historieformidling er et aktivt valg. Det som blir inkludert og det som blir utelatt i historien synliggjør noe og skjuler noe annet. Historiefortellingen skjer alltid fra et ståsted. Veldig ofte er det fra majoritetens ståsted. Nettopp derfor er det viktig å se på mindre kjente, og mer ubehagelige sider ved norsk historie.
Undervisningsopplegget handler om undertrykkelse, fornorsking, forfølgelse og diskriminering av nasjonale minoriteter og hvilke konsekvenser dette har fått på både individ- og gruppenivå. Det er en forutsetning at elevene har grunnleggende kjennskap til hver av de nasjonale minoritetene på forhånd.
Det er en fordel at lærer har god kunnskap om temaet på forhånd. Her finner du det mange gode ressurser som kan være nyttige både for deg som skal undervise, men også for elevene etter hvert som de skal fordype seg i temaet. I tillegg kan du ta en kikk på noen helt konkrete tips:
Forankring læreplanens overordnede del
Opplæringslovenes formålsparagraf
Opplæringa skal bidra til å utvide kjennskapen til og forståinga av den nasjonale kulturarven og vår felles internasjonale kulturtradisjon.
Opplæringens verdigrunnlag – identitet og kulturelt mangfold
Fem folkegrupper med århundrelang tilknytning til Norge har status som nasjonale minoriteter i tråd med våre internasjonale forpliktelser: jøder, kvener/norskfinner, skogfinner, rom og romanifolket/tatere. Disse folkegruppene har bidratt til å forme den norske kulturarven, og opplæringen skal gi kunnskap om disse folkegruppene.
Undervisningsopplegget
Undervisningsopplegget er delt i to deler, og kan gjennomføres samlet eller spres utover i tid. Hvor lang tid gjennomføringen tar avhenger helt av elevgruppa – klassens lærer gjør den beste vurderingen av tidsbruk og gjennomføring for sin klasse.
Del 1: Introduksjon og film om den glemte historien (ca 45-90 min)
Del 2: Fordypning og klasseprosjekt (fleksibel tidsbruk)
- Les merPublikasjon
Film: En tidslinje om den glemte historien
Film er en viktig del av undervisningsopplegget. Den viser en rekke historiske hendelser som er viktige for å forstå historien vår og dens konsekvenser. Hvis klassen trenger tilrettelegging, så finnes det også video uten lydfil, og kun lydfil.
- Les merPublikasjon
Powerpoint: Undervisning nasjonale minoriteter
Denne PowerPoint-presentasjonen er utviklet for bruk i undervisningen. Presentasjonen inneholder bakgrunnsinformasjon om nasjonale minoriteter i Norge, forslag til oppgaver for elevene og informasjon til lærer i presentasjonens notater.
- Les merPublikasjon
Fordypningsoppgave: Tidslinje
Denne fordypningsoppgaven tar utgangspunkt i filmen og legger til rette for at elevene kan arbeide videre med temaet i grupper.
Innholdet på denne siden er fritt tilgjengelig for bruk i undervisning. Det gis ikke rettigheter til gjenpublisering eller videre bruk utover dette.