Gå til hovedinnhold

Ressurs

Kjenn oss

Kompetanseheving om nasjonale minoriteter og urfolk i Norge

Undervisningsmateriell om nasjonale minoriteter: jøder, kvener, skogfinner, romer og romanifolk/tatere. Målgruppa er 10. klasse elever og videregående skoleelever.

Lærerveiledning

Takk for at du er nysgjerrig på å undervise om nasjonale minoriteter!

Mange av oss synes det er vanskelig eller krevende å undervise om historiene til de nasjonale minoritetene i Norge. Det er en historie preget av mange grufulle hendelser, som har fått store konsekvenser for enkeltmennesker og grupper.  

Hva som blir tatt med i historieformidling er et aktivt valg. Det som blir inkludert og det som blir utelatt i historien synliggjør noe og skjuler noe annet. Historiefortellingen skjer alltid fra et ståsted. Veldig ofte er det fra majoritetens ståsted. Nettopp derfor er det viktig å se på mindre kjente, og mer ubehagelige sider ved norsk historie.  

Undervisningsopplegget handler om undertrykkelse, fornorsking, forfølgelse og diskriminering av nasjonale minoriteter og hvilke konsekvenser dette har fått på både individ- og gruppenivå. Det er en forutsetning at elevene har grunnleggende kjennskap til hver av de nasjonale minoritetene på forhånd.  

Det er en fordel at lærer har god kunnskap om temaet på forhånd. Her finner du det mange gode ressurser som kan være nyttige både for deg som skal undervise, men også for elevene etter hvert som de skal fordype seg i temaet. I tillegg kan du ta en kikk på noen helt konkrete tips: 

Forankring læreplanens overordnede del  

Opplæringslovenes formålsparagraf 

Opplæringa skal bidra til å utvide kjennskapen til og forståinga av den nasjonale kulturarven og vår felles internasjonale kulturtradisjon. 

Opplæringens verdigrunnlag – identitet og kulturelt mangfold 

Fem folkegrupper med århundrelang tilknytning til Norge har status som nasjonale minoriteter i tråd med våre internasjonale forpliktelserjøder, kvener/norskfinner, skogfinner, rom og romanifolket/tatereDisse folkegruppene har bidratt til å forme den norske kulturarven, og opplæringen skal gi kunnskap om disse folkegruppene. 

Undervisningsopplegget

Undervisningsopplegget er delt i to deler, og kan gjennomføres samlet eller spres utover i tid. Hvor lang tid gjennomføringen tar avhenger helt av elevgruppa – klassens lærer gjør den beste vurderingen av tidsbruk og gjennomføring for sin klasse.  

Del 1: Introduksjon og film om den glemte historien (ca 45-90 min)  

Del 2: Fordypning og klasseprosjekt (fleksibel tidsbruk)  

  • Bildet viser en tekst som sier "En tidslinje om den glemte historien" med Likestillingssenteret KUNs logo. Nederst står det: "I denne filmen skal vi se på noen mindre kjente sider ved den norske historien." Bakgrunnen er mørk.
    Publikasjon

    Film: En tidslinje om den glemte historien

    Film er en viktig del av undervisningsopplegget. Den viser en rekke historiske hendelser som er viktige for å forstå historien vår og dens konsekvenser. Hvis klassen trenger tilrettelegging, så finnes det også video uten lydfil, og kun lydfil.

    Les mer
  • Bildet viser en informativ tekst om nasjonale minoriteter i Norge: kvener, skogfinner, jøder, romer og romani/tatere. Bakgrunnen har ulike farger og former.
    Publikasjon

    Powerpoint: Undervisning nasjonale minoriteter

    Denne PowerPoint-presentasjonen er utviklet for bruk i undervisningen. Presentasjonen inneholder bakgrunnsinformasjon om nasjonale minoriteter i Norge, forslag til oppgaver for elevene og informasjon til lærer i presentasjonens notater.

    Les mer
  • Bildet viser en logo for "KJENN OSS" med nettadressen "www.kjennoss.no". Designet har en flerfarget tekst og en sol, plassert på en grønn form. Bakgrunnen har abstrakte former i grønt, fiolett og oransje.
    Publikasjon

    Fordypningsoppgave: Tidslinje

    Denne fordypningsoppgaven tar utgangspunkt i filmen og legger til rette for at elevene kan arbeide videre med temaet i grupper.

    Les mer

Innholdet på denne siden er fritt tilgjengelig for bruk i undervisning. Det gis ikke rettigheter til gjenpublisering eller videre bruk utover dette.

Fagområde

Prosjektmedarbeidere

Minela Košuta

Seniorrådgiver

Susanne Morales Ree

Seniorrådgiver

Marte Taylor Bye

Seniorrådgiver

Ingjerd Hansen

Tidl. seniorrådgiver / KUN

Anush Khadka

Kommunikasjonsrådgiver