Viljar Eidsvik er samfunnsviter og pedagog med dybdekunnskap i internasjonal og flerkulturell utdanning. Han har skrevet en masteroppgave om samiske elevers erfaringer med undervisning om Sápmi i norsk skole. Oppgaven fokuserer både på hvordan fornorskningshistorien påvirker innholdet i undervisningen om Sápmi, og hvordan det oppleves å være samisk elev i klasserommet under slik undervisning.
Med en solid bakgrunn som tidligere leder for FRI – foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, og erfaring fra Likestilling- og diskrimineringsombudet, bringer Viljar med seg omfattende kunnskap og erfaring. Han har jobbet med temaer som urfolksrettigheter, nasjonale minoriteter, kjønns- og seksualitetsmangfold, normkritisk undervisning og internasjonal solidaritet i flere sivilsamfunnsorganisasjoner.
Viljar deler sin visjon og sitt engasjement for arbeidet ved Likestillingssenteret på Vestlandet:
For meg er det viktig at vi ikkje berre er klar over likestillingsutfordringane i samfunnet, men at vi alle skal ha verktøy til å gjere noko med det! Eg vil at alle lærarar skal ha verktøy til å jobbe mot rasisme i klasserommet, at alle arbeidsgivarar skal ha verktøy til å jobbe for at transpersonar kan føle seg trygge på jobb, og at alle arealplanleggarar har verktøy til å utforme likestilte og tilgjengelege lokalsamfunn. Eg gleder meg til å vere med på oppbygginga av eit likestillingssenter på Vestlandet, og trur og håpar at vi kan bidra til å gjere likestillingsarbeid konkret og spennande i Vestlandsfylka!
Vi gleder oss til å se Viljar sette sitt preg på arbeidet ved Likestillingssenteret på Vestlandet og til samarbeidet fremover.