Likestilling er en viktig grunnverdi i det norske samfunnet, samtidig skaper vi fortsatt store forskjeller mellom gutter og jenter. Kjønn har stor betydning både for hvilke klær, leker og fritidsaktiviteter vi tilbyr barn. Dette forsterkes av markedsføring og kommersialisering som tjener på separate markeder for jenter og gutter. Forskjellene blir med inn i voksenlivet og gjenspeiles i ulikheter i økonomi, makt og arbeidsfordeling i det norske samfunnet.
Det finnes ganske mye hjelp og verktøy for ansatte i skole og barnehage som ønsker å jobbe mer aktivt med likestillingsspørsmål, mens det finnes lite materiale som er rettet direkte til foreldre som ønsker å gi sine barn en mer likestilt oppvekst, og utvide barnas handlingsrom uavhengig av kjønnsroller. Foreldre erfarer at det ikke er lett å gi sine barn en mer kjønnsnøytral barndom i en verden som er så kjønnet, og at de trenger både verktøy og argumenter å møte verden med.
Vi arbeider nå med å utvikle materiale rettet direkte mot foreldre, i mellomtiden kan du jo ta en kikk på sidene under?
- Les merPublikasjon
9 måter å tilby barna hele verden på, i stedet for halve!
På denne plakaten har vi samlet ni tips til foreldre for å gi barn en likestilt oppvekst. Skriv den gjerne ut og heng den opp! Jobber du i barnehage eller skole kan du kanskje ta med deg noen av tipsene i foreldremøter?
- Les merPublikasjon
Familieplakat
Denne familieplakaten til barnehager og småskoletrinnet, er laget i samarbeid med FRIs Rosa kompetanse og Jenny Jordahl. Den er fin å henge opp i øyehøyde for barna og kan gjerne brukes både i samlingsstund, som inspirasjon til lek og for å snakke om ulike familier.
- Les merPublikasjon
Aktivitetsplakat
Denne aktivitetsplakaten til barnehager og småskoletrinnet, er laget i samarbeid med Jenny Jordahl. Den er fin å henge opp i øyehøyde for barna og kan gjerne brukes både i samlingsstund, som inspirasjon til lek og for å snakke om følelser og vennskap.
- Les merAktuelt
Inkluderende skolemiljø - erfaringer med tilrettelegging
FFO nasjonalt og Kantar har gjennomført en spørreundersøkelse om erfaringene til elever med nedsatt funksjonsevne eller kronisk sykdom, foresatte, lærere og skoleledere. Per Ivar Myrbekk fra FFO Trøndelag presenterte funnene de hadde med samme undersøkelse i Trøndelag på frokostmøtet 22. mai.
Prosjektet Verktøy for kjønnsbevisste foreldre har som mål å støtte foreldre i å gi barna sine en likestilt oppvekst, uavhengig av kjønnsroller.