Vi lever også alle i et samfunn med ulike regler og normer. Normer er sosialt uskrevne regler som bestemmer hva som anses som vanlig og ønskelig, og er et system av regler som hjelper oss å fungere sammen. Normer omfatter både gode standarder, standarder vi ikke tenker på og dårlige standarder, som begrenser oss. Normer innebærer en verdivurdering, det som er normen anses som mer verdifullt enn det som er utenfor normen. Ofte blir man ikke klar over normen før man bryter med den eller utfordrer den.
Et normkritisk perspektiv handler om å oppøve bevissthet for å kunne utfordre normer og fordommer som bidrar til andregjøring, ekskludering og diskriminering. (Reidun Faye)
Likestillingssenteret KUN har laget denne aktivitetsplakaten for barnehager. Den er fin å henge opp i barnehøyde i barnehagen og må gjerne brukes både i samlingsstund, som inspirasjon til lek og for å snakke om følelser og vennskap.
Det er et utall måter å være jente eller gutt på. Samtidig har vi noen forutinntatte forventninger til hva som er mannlige og kvinnelige egenskaper, og dette påvirker hva vi forventer av menneskene rundt oss, inkludert barna vi jobber med.
Mangfold betyr forskjell mellom mennesker. Når to mennesker møtes, oppstår mangfold. Mangfold kan være synlig eller usynlig. Ofte når vi bruker dette ordet, tenker vi på språk, landbakgrunn eller etnisitet.
Skal du undervise om urfolk og nasjonale minoritetar i Norge? Her er nokre tips til deg som lærar for å skape god undervisning som varetek alle elevar.
Bøkene vi bruker er mer enn ord og bilder på papir. Gjennom bøkene lærer barn om verdier og hierarkier, og mye av dette handler om kjønn. Hva slags egenskaper har en prins og en prinsesse? Får de være like modige og frie, stygge og egoistiske? Barn plukker opp veldig mye av det som kommuniseres om kjønn i bøker, og gode bøker er derfor en viktig del av en likestillende pedagogikk. Fra tidlig alder ser barn bilder og figurer i bøkene som representasjon av hva som finnes i verden, og hva de selv forventes å være.
Et skjult pensum er hva barna lærer om verden gjennom det som ikke blir sagt eksplisitt, men som kommer til uttrykk som normer og holdninger i barnehage- og skolehverdagen.
Når barn leker ute er det ofte en annen lek enn den som foregår innendørs. Uteleken er mer grovmotorisk og barna bruker større deler av kroppen. Leken blir ofte preget av stor aktivitet og gjerne med høyere støynivå enn inne.