Hva er likestillende pedagogikk?
Vi lever også alle i et samfunn med ulike regler og normer. Normer er sosialt uskrevne regler som bestemmer hva som anses som vanlig og ønskelig, og er et system av regler som hjelper oss å fungere sammen. Normer omfatter både gode standarder, standarder vi ikke tenker på og dårlige standarder, som begrenser oss. Normer innebærer en verdivurdering, det som er normen anses som mer verdifullt enn det som er utenfor normen. Ofte blir man ikke klar over normen før man bryter med den eller utfordrer den.
Et normkritisk perspektiv handler om å oppøve bevissthet for å kunne utfordre normer og fordommer som bidrar til andregjøring, ekskludering og diskriminering. (Reidun Faye)
Hva sier rammeplanen?
- Les merPublikasjon
Aktivitetsplakat
Denne aktivitetsplakaten til barnehager og småskoletrinnet, er laget i samarbeid med Jenny Jordahl. Den er fin å henge opp i øyehøyde for barna og kan gjerne brukes både i samlingsstund, som inspirasjon til lek og for å snakke om følelser og vennskap.
- Les merPublikasjon
Familieplakat
Denne familieplakaten til barnehager og småskoletrinnet, er laget i samarbeid med FRIs Rosa kompetanse og Jenny Jordahl. Den er fin å henge opp i øyehøyde for barna og kan gjerne brukes både i samlingsstund, som inspirasjon til lek og for å snakke om ulike familier.
Foto: Jenny Jordahl Les merPublikasjon9 måter å tilby barna hele verden på, i stedet for halve!
På denne plakaten har vi samlet ni tips til foreldre for å gi barn en likestilt oppvekst. Skriv den gjerne ut og heng den opp! Jobber du i barnehage eller skole kan du kanskje ta med deg noen av tipsene i foreldremøter?
Foto: Jenny Jordahl Les merAktueltDualistisk eller mangfoldig – to eksempler på kjønnsbevisst pedagogikk i praksis
Å jobbe med en likestillende pedagogikk, betyr å reflektere over egen praksis, og om vi bevisst eller ubevisst former jenter og gutter etter begrensende kjønnsnormer. Vi gjengir her to eksempler på kjønnsbevisst refleksjon over pedagogisk praksis.
Her finner du ulike ressurser
Foto: Jenny Jordahl Les merAktueltInkludering og mangfold i barnehage og skole
Mangfold betyr forskjell mellom mennesker. Når to mennesker møtes, oppstår mangfold. Mangfold kan være synlig eller usynlig. Ofte når vi bruker dette ordet, tenker vi på språk, landbakgrunn eller etnisitet.
Foto: Jenny Jordahl Les merAktueltUndervisning om urfolk og nasjonale minoritetar – tips til lærarar
Skal du undervise om urfolk og nasjonale minoritetar i Norge? Her er nokre tips til deg som lærar for å skape god undervisning som varetek alle elevar.
Foto: Jenny Jordahl Les merAktueltBøker: Hvordan litteratur former barns forståelse av kjønn og mangfold?
Bøkene vi bruker er mer enn ord og bilder på papir. Fra tidlig alder ser barn bilder og figurer i bøkene som representasjon av hva som finnes i verden, og hva de selv forventes å være. Gjennom bøkene lærer barn om normer, verdier og hierarkier. Hva slags egenskaper har en prins og en prinsesse? Får de være like modige og frie, stygge og egoistiske? Barn plukker opp veldig mye av det som kommuniseres om kjønn i bøker, og gode bøker er derfor en viktig del av en likestillende pedagogikk.
Foto: Jenny Jordahl Les merAktueltSkjult pensum: Ubevisste normer og holdninger i barnehagen
Et skjult pensum er hva barna lærer om verden gjennom det som ikke blir sagt rett ut, men som kommer til uttrykk som normer og holdninger i barnehage- og skolehverdagen.
Foto: Jenny Jordahl Les merAktueltUtelek: Frihet, kreativitet og mestring i barns lek
Når barn leker ute er det ofte en annen lek enn den som foregår innendørs. Uteleken er mer grovmotorisk og barna bruker større deler av kroppen. Leken blir ofte preget av stor aktivitet og gjerne med høyere støynivå enn inne.