Hva er likestillende pedagogikk?
Vi lever også alle i et samfunn med ulike regler og normer. Normer er sosialt uskrevne regler som bestemmer hva som anses som vanlig og ønskelig, og er et system av regler som hjelper oss å fungere sammen. Normer omfatter både gode standarder, standarder vi ikke tenker på og dårlige standarder, som begrenser oss. Normer innebærer en verdivurdering, det som er normen anses som mer verdifullt enn det som er utenfor normen. Ofte blir man ikke klar over normen før man bryter med den eller utfordrer den.
Et normkritisk perspektiv handler om å oppøve bevissthet for å kunne utfordre normer og fordommer som bidrar til andregjøring, ekskludering og diskriminering. (Reidun Faye)
Her finner du ulike ressurser
- Les merPublikasjon
Aktivitetsplakat
Denne aktivitetsplakaten til barnehager og småskoletrinnet, er laget i samarbeid med Jenny Jordahl. Den er fin å henge opp i øyehøyde for barna og kan gjerne brukes både i samlingsstund, som inspirasjon til lek og for å snakke om følelser og vennskap.
- Les merPublikasjon
Familieplakat
Denne familieplakaten til barnehager og småskoletrinnet, er laget i samarbeid med FRIs Rosa kompetanse og Jenny Jordahl. Den er fin å henge opp i øyehøyde for barna og kan gjerne brukes både i samlingsstund, som inspirasjon til lek og for å snakke om ulike familier.
- Les merPublikasjon
9 måter å tilby barna hele verden på, i stedet for halve!
På denne plakaten har vi samlet ni tips til foreldre for å gi barn en likestilt oppvekst. Skriv den gjerne ut og heng den opp! Jobber du i barnehage eller skole kan du kanskje ta med deg noen av tipsene i foreldremøter?
Foto: Czarny Bez / Adobe Stock Les merAktueltTrygghet og fellesskap på skolen
Et trygt, godt og inkluderende læringsmiljø er det beste grunnlaget for at barna skal ha det bra, for at vi skal nå våre pedagogiske læringsmål, og for å innfri læreplanmålsettingene. Å jobbe med miljøet er dessuten sentralt for å forebygge mobbing og utenforskap.
Foto: Jenny Jordahl Les merAktueltInkludering og mangfold i barnehage og skole
Mangfold betyr forskjell mellom mennesker. Når to mennesker møtes, oppstår mangfold. Mangfold kan være synlig eller usynlig. Ofte når vi bruker dette ordet, tenker vi på språk, landbakgrunn eller etnisitet.
Foto: Jenny Jordahl Les merAktueltUndervisning om urfolk og nasjonale minoritetar – tips til lærarar
Skal du undervise om urfolk og nasjonale minoritetar i Norge? Her er nokre tips til deg som lærar for å skape god undervisning som varetek alle elevar.
Foto: Jenny Jordahl Les merAktueltDualistisk eller mangfoldig – to eksempler på kjønnsbevisst pedagogikk i praksis
Å jobbe med en likestillende pedagogikk, betyr å reflektere over egen praksis, og om vi bevisst eller ubevisst former jenter og gutter etter begrensende kjønnsnormer. Vi gjengir her to eksempler på kjønnsbevisst refleksjon over pedagogisk praksis.
Foto: Jenny Jordahl Les merAktueltBøker: Hvordan litteratur former barns forståelse av kjønn og mangfold?
Bøkene vi bruker er mer enn ord og bilder på papir. Fra tidlig alder ser barn bilder og figurer i bøkene som representasjon av hva som finnes i verden, og hva de selv forventes å være. Gjennom bøkene lærer barn om normer, verdier og hierarkier. Hva slags egenskaper har en prins og en prinsesse? Får de være like modige og frie, stygge og egoistiske? Barn plukker opp veldig mye av det som kommuniseres om kjønn i bøker, og gode bøker er derfor en viktig del av en likestillende pedagogikk.
Foto: Jenny Jordahl Les merAktueltUtelek: Frihet, kreativitet og mestring i barns lek
Når barn leker ute er det ofte en annen lek enn den som foregår innendørs. Uteleken er mer grovmotorisk og barna bruker større deler av kroppen. Leken blir ofte preget av stor aktivitet og gjerne med høyere støynivå enn inne.
- Les merRessurs
Doavisa
Doavisa er for elever på ungdomsskole, videregående og voksenopplæring. Følelser, forelskelse, kropp, seksualitet og grensesetting er tema det kan være vanskelig å snakke om. En løsning er å gi ungdommen svar – på do. Doavisa er utviklet i samarbeid med Steinkjer unge kvinners sanitetsforening og Norske kvinners sanitetsforening.
- Les merAktuelt
Inkluderende skolemiljø - erfaringer med tilrettelegging
FFO nasjonalt og Kantar har gjennomført en spørreundersøkelse om erfaringene til elever med nedsatt funksjonsevne eller kronisk sykdom, foresatte, lærere og skoleledere. Per Ivar Myrbekk fra FFO Trøndelag presenterte funnene de hadde med samme undersøkelse i Trøndelag på frokostmøtet 22. mai.
- Les merAktuelt
Kjønn i skolen: Refleksjoner, dilemmaer og praksisnære eksempler
Opplæringsloven tillater som hovedregel ikke kjønnsdeling i skolen, men åpner for unntak ved tungtveiende elevhensyn, og det må alltid vurderes nøye hva som oppnås og hvilke konsekvenser det kan ha. Gjennom to caser belyses hvordan kjønnsroller og normer påvirker pedagogiske valg, og det stilles refleksjonsspørsmål som utfordrer personalet til å tenke kritisk og inkluderende rundt kjønn i skolehverdagen.