Gå til hovedinnhold

Ressurs

Likestilt oppvekst

På denne siden har vi samlet verktøy, kunnskap og ressurser for deg som er opptatt av å tilby barna en likestilt oppvekst, enten du jobber i barnehage, skole eller har barn selv.

Hva er likestillende pedagogikk?

Vi lever også alle i et samfunn med ulike regler og normer. Normer er sosialt uskrevne regler som bestemmer hva som anses som vanlig og ønskelig, og er et system av regler som hjelper oss å fungere sammen. Normer omfatter både gode standarder, standarder vi ikke tenker på og dårlige standarder, som begrenser oss. Normer innebærer en verdivurdering, det som er normen anses som mer verdifullt enn det som er utenfor normen. Ofte blir man ikke klar over normen før man bryter med den eller utfordrer den.

Et normkritisk perspektiv handler om å oppøve bevissthet for å kunne utfordre normer og fordommer som bidrar til andregjøring, ekskludering og diskriminering. (Reidun Faye)

Her finner du ulike ressurser

  • Bildet viser en gruppe barn som leker sammen i ulike aktiviteter. Noen barn tegner, har putekrig, og leker med leketøy, mens andre sitter i en huske eller klatrer i et tre. Det er også barn som viser omsorg og trøster hverandre. Bildet er fargerikt og livlig, med et fokus på lek og samspill.
    Publikasjon

    Aktivitetsplakat

    Denne aktivitetsplakaten til barnehager og småskoletrinnet, er laget i samarbeid med Jenny Jordahl. Den er fin å henge opp i øyehøyde for barna og kan gjerne brukes både i samlingsstund, som inspirasjon til lek og for å snakke om følelser og vennskap.

    Les mer
  • Publikasjon

    Familieplakat

    Denne familieplakaten til barnehager og småskoletrinnet, er laget i samarbeid med FRIs Rosa kompetanse og Jenny Jordahl. Den er fin å henge opp i øyehøyde for barna og kan gjerne brukes både i samlingsstund, som inspirasjon til lek og for å snakke om ulike familier.

    Les mer
  • Publikasjon

    9 måter å tilby barna hele verden på, i stedet for halve!

    På denne plakaten har vi samlet ni tips til foreldre for å gi barn en likestilt oppvekst. Skriv den gjerne ut og heng den opp! Jobber du i barnehage eller skole kan du kanskje ta med deg noen av tipsene i foreldremøter?

    Les mer
  • Bildet er en barnslig tegning som viser tre glade personer som holder hender under en sol. En av dem holder en ballong. Over dem står ordet "SKOLE". Tegningen er fargerik og ser ut til å uttrykke glede og samarbeid.  «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Czarny Bez / Adobe Stock
    Aktuelt

    Trygghet og fellesskap på skolen

    Et trygt, godt og inkluderende læringsmiljø er det beste grunnlaget for at barna skal ha det bra, for at vi skal nå våre pedagogiske læringsmål, og for å innfri læreplanmålsettingene. Å jobbe med miljøet er dessuten sentralt for å forebygge mobbing og utenforskap.

    Les mer
  • Foto: Jenny Jordahl
    Aktuelt

    Inkludering og mangfold i barnehage og skole

    Mangfold betyr forskjell mellom mennesker. Når to mennesker møtes, oppstår mangfold. Mangfold kan være synlig eller usynlig. Ofte når vi bruker dette ordet, tenker vi på språk, landbakgrunn eller etnisitet.

    Les mer
  • Bildet viser to barn som leker i et tre om høsten. Ett barn svinger på en huske mens det andre klatrer i treet. Det er høstblader, ekorn og en fugl i treet. En åpen trehule med øyne kan ses, samt eikenøtter rundt greinene. Det uttrykker en livlig og munter atmosfære. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Aktuelt

    Undervisning om urfolk og nasjonale minoritetar – tips til lærarar

    Skal du undervise om urfolk og nasjonale minoritetar i Norge? Her er nokre tips til deg som lærar for å skape god undervisning som varetek alle elevar.

    Les mer
  • To barn ser sinte ut mens de krangler om et kosedyr. Den ene har kosedyret, mens den andre prøver å få tak i det. De ser frustrerte ut. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Aktuelt

    Dualistisk eller mangfoldig – to eksempler på kjønnsbevisst pedagogikk i praksis

    Å jobbe med en likestillende pedagogikk, betyr å reflektere over egen praksis, og om vi bevisst eller ubevisst former jenter og gutter etter begrensende kjønnsnormer. Vi gjengir her to eksempler på kjønnsbevisst refleksjon over pedagogisk praksis.

    Les mer
  • Bildet viser to barna som ligger på gulvet. Barnet foran tegner eller maler et bilde og har kunstutstyr som maling, pensel og vann ved siden av seg. Barn bak leser i en bok. De ser avslappet ut og opptatt med hvert sitt. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Aktuelt

    Bøker: Hvordan litteratur former barns forståelse av kjønn og mangfold?

    Bøkene vi bruker er mer enn ord og bilder på papir. Fra tidlig alder ser barn bilder og figurer i bøkene som representasjon av hva som finnes i verden, og hva de selv forventes å være. Gjennom bøkene lærer barn om normer, verdier og hierarkier. Hva slags egenskaper har en prins og en prinsesse? Får de være like modige og frie, stygge og egoistiske? Barn plukker opp veldig mye av det som kommuniseres om kjønn i bøker, og gode bøker er derfor en viktig del av en likestillende pedagogikk.

    Les mer
  • Bildet viser to barn som leker sammen. En av dem sitter på bakken med en spade, mens den andre løfter opp skjorten sin og viser frem magen. De ser glade ut, og det er planter i bakgrunnen. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Foto: Jenny Jordahl
    Aktuelt

    Utelek: Frihet, kreativitet og mestring i barns lek

    Når barn leker ute er det ofte en annen lek enn den som foregår innendørs. Uteleken er mer grovmotorisk og barna bruker større deler av kroppen. Leken blir ofte preget av stor aktivitet og gjerne med høyere støynivå enn inne.

    Les mer
  • Ressurs

    Doavisa

    Doavisa er for elever på ungdomsskole, videregående og voksenopplæring. Følelser, forelskelse, kropp, seksualitet og grensesetting er tema det kan være vanskelig å snakke om. En løsning er å gi ungdommen svar – på do. Doavisa er utviklet i samarbeid med Steinkjer unge kvinners sanitetsforening og Norske kvinners sanitetsforening.

    Les mer
  • Bildet viser en presentasjon med tittelen "FFO Trøndelags skoleundersøkelse 2024 og FFO nasjonalt sin skoleundersøkelse 2022/23". Presentasjonen er gjennomført i samarbeid med Norsk Gallup og Kantar Public. Til høyre er det et videomøte med flere deltakere. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.»
    Aktuelt

    Inkluderende skolemiljø - erfaringer med tilrettelegging

    FFO nasjonalt og Kantar har gjennomført en spørreundersøkelse om erfaringene til elever med nedsatt funksjonsevne eller kronisk sykdom, foresatte, lærere og skoleledere. Per Ivar Myrbekk fra FFO Trøndelag presenterte funnene de hadde med samme undersøkelse i Trøndelag  på frokostmøtet 22. mai.

    Les mer
  • Bildet viser lapper med tekst om forskjeller og likheter i mistrivsel mellom jenter og gutter. Det nevnes behov for samtale, arbeid med sosiale relasjoner, og fordelene ved å diskutere temaene i henholdsvis jente- og guttegrupper. Det påpekes også at elever som ikke automatisk orienterer seg mot samme kjønn kan bli oversett i slike grupper. «KI-generert bildetekst, kvalitetssikret før publisering.
    Aktuelt

    Kjønn i skolen: Refleksjoner, dilemmaer og praksisnære eksempler

    Opplæringsloven tillater som hovedregel ikke kjønnsdeling i skolen, men åpner for unntak ved tungtveiende elevhensyn, og det må alltid vurderes nøye hva som oppnås og hvilke konsekvenser det kan ha. Gjennom to caser belyses hvordan kjønnsroller og normer påvirker pedagogiske valg, og det stilles refleksjonsspørsmål som utfordrer personalet til å tenke kritisk og inkluderende rundt kjønn i skolehverdagen.

    Les mer

Fagområde