Gå til hovedinnhold

Fagområde

Kjønns- og seksualitetsmangfold

Likestillingssenteret KUN arbeider for et samfunn der ingen skal oppleve forskjellsbehandling på bakgrunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk eller kjønnskarakteristika.

Viser 1 til 10 av 29 publikasjoner.

  • Masteroppgave: Ungdommers meningsdannelser rundt kjønnsnormer i reklamer på Snapchat21.6.2024

    Denne masteroppgaven tar for seg ungdommers forståelse og forhandling av kjønnsnormer gjennom reklamer på Snapchat. Det empiriske materiale er hentet fra seks fokusgruppeintervjuer med totalt 23 ungdommer mellom 16-19 år. Formålet med oppgaven er å belyse mulighetsrommet ungdommene har å forhandle om kjønn, gjennom en app som er en stor del av deres hverdagsliv. Forskningen som er gjort i denne oppgaven tar høyde for at flere ungdommer blir hørt i et sårt trengt forskningsområde om ungdom, kjønn, sosiale medier og oppvekstsvilkår.

    Nedlastinger

  • Kampen for et åpnere kirkerom14.3.2024

    ​Nils Jøran Riedl var den første som ble ordinert til prest mens han levde i et registrert partnerskap. ​
    I denne episoden av likestillingspodden forteller han om veien frem til ordinasjonen, men også livet etter. Han forteller om motgang og medgang i engasjementet for et åpnere kirkerom, med plass til alle.

  • ENGELSK: Doavisa utgave 2, Bolig og privatøkonomi18.12.2023

    Doavisa for voksenopplæring finnes i tre ulike digitale utgaver og er tilgjengelig gratis til alle voksenopplæringene i hele landet, slik at de som ønsker kan skrive ut og henge de opp på do. 

    ​Trykk på lenken å laste ned Doavisa og skriv det ut på A3 ark.

    Nedlastinger

  • Rapport: Likeverdig helsehjelp for personer med kjønnsinkongruens15.9.2023

    Rapporten sammenstiller og videreformidler kunnskap som har vært kjent for mange over lang tid. Rapporten viser blant annet hvordan brukere eller foresatte ikke har tillit til den nasjonale behandlingstjenesten (NBTK). Tvert imot beskrives den som en portvokter som forvalter en maktposisjon uten å ta hensyn til deres reelle behov. 

    Nedlastinger

  • Homofil - Guds barn14.9.2023

    Ole Fredrik Einarsen er en pionér i norsk skeiv historie. I 1980 mistet han jobben i den norske kirke da han gav ut en boken «Homofil - Guds barn». Han tok saken til arbeidsretten, den første i sin sak i Norge - og vant. I denne episoden tar Ole Fredrik oss med tilbake til 80-tallet og den kampen han stod i da, og vi trekker linjene frem til nåtida. Hva kan historien lære oss om det å være skeiv – og troende –som har relevans også i dag?

  • Transpersoner opplever mer diskriminering, vold og følte seg mindre støttet på skolen enn ciskjønnede lhb-personer14.6.2023

    Bakgrunnen for studien er et samfunn hvor politikk, forskning og offentlig debatt i hovedsak sentrerer lesbiske, homofile og bifile personer sine erfaringer ovenfor erfaringene til transpersoner. Samtidig ser vi en bekymringsverdig økning i anti-trans bevegelser og anti-trans retorikk i høyreekstreme grupper i Europa. I tillegg er det økende splittelser i skeive miljøer, deriblant fokuset hos trans-ekskluderende feminister og LHB-personer som ønsker å utestenge trans personer fra bevegelsen.

    Nedlastinger

  • Kampen for å få endret juridisk kjønn23.2.2023

    ​​Tema for denne episoden av Likestillingspodden er kampen for å få endret juridisk kjønn uten å måtte foreta omfattende medisinske inngrep. Sentralt i denne kampen stod Jeanette Solstad Remø. Vi får høre om oppveksten som John i en liten by på Sunmøre, og om livet som ubåtkaptein i Barentshavet under den kalde krigen med klærne til Jeanette gjemt dypt inne i en safe. Vi får høre om mot og vilje til å ville være seg selv helt og fullt, og hvordan dette var med på å bidra til en svært viktig endring:  Muligheten til å få pass og andre offisielle papirer som viser hvem man faktisk er, og ikke hvem samfunnet mener man bør være.​

  • Gender-Sensitive Education: A Self-Study Course fot Pre-School Teachers1.1.2022

    The project Fair Play at Schools focuses on gender-sensitive education at schools in Norway, Estonia and the Czech Republic. All the same, gender segregation in education and gendered labour market choices are present in all European countries, to different degrees and in somewhat different constellations.
    The project aims at enhancing teachers’ sensitivity to gender issues. In this way, it will contribute to more inclusive classroom environments where girls and boys can develop their competencies in a safe and welcoming atmosphere without the pressure of restrictive gender stereotypes.

    Nedlastinger

Oppdatert 26.11.2024

Faggruppeleder

Foto: Karoline O. A. Pettersen

Fagansvarlige

Mari Aarbakke

Seniorrådgiver

Susanne Morales Ree

Seniorrådgiver